«Δεν μπορώ να καταλάβω τέτοιες προτάσεις. Μήπως να τους εκτελούμε κιόλας…»
Σαφείς αποστάσεις Σπίρτζη – άφησε έκθετη τη διοίκηση του ΟΑΣΑ
Ομιλία του Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ στη Βουλή κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου
Από το βήμα της Βουλής, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Δικτύων κ Χρ. Σπίρτζης, μιλώντας επί του νομοσχεδίου για τα προααπαιτούμενα, αναφέρθηκε αναλυτικά στο νέο στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου και της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Ειδικότερα, αναφερόμενος, στην τοποθέτηση που έγινε νωρίτερα από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ κ. Φ Δημητριάδη σχετικά με την εφαρμογή διατάξεων του ποινικού κώδικα για το επιβατικό κοινό, προς αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, ο κ. Σπίρτζης, σημείωσε χαρακτηριστικά:
«Δεν μπορώ να καταλάβω τέτοιες προτάσεις. Μήπως να τους εκτελούμε κιόλας…» παίρνοντας σαφείς αποστάσεις από τη συγκεκριμένη πρόταση και αφήνοντας έκθετη τη διοίκηση του ΟΑΣΑ.
Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ , χαρακτήρισε υπεύθυνες τις υπάρχουσες διοικήσεις του ΟΑΣΑ (σ.σ: δεν έχουν αλλάξει με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) «για το σημερινό χάλι» στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας. Μίλησε επίσης
για «εγχώριους καλοθελητές», που λειτουργούσαν τις κρίσιμες ημέρες της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς χωρίς καμία έγκριση και παρά την πολιτική της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου. Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ τόνισε ακόμη, ότι «Φιλοσοφία μας δεν είναι η αύξηση των τιμών αλλά η διεύρυνσή της βάσης του επιβατικού κοινού» και συμπλήρωσε ότι «μένει σταθερή η τιμή της κάρτας».
Στόχος της κυβέρνησης είναι η διατήρηση της τιμής στην ενιαία κάρτα δρομολογίων και η διεύρυνση του κοινού που θα τη χρησιμοποιεί, ώστε να «αντισταθμιστεί» η αύξηση της τιμής στο «χάρτινο» εισιτήριο, λόγω της ένταξής του στην κλίμακα 23% του ΦΠΑ, υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης, αναφερόμενος στην τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί στο μέλλον στα ΜΜΜ, ενώ τόνισε ότι θα διατηρηθεί η παροχή της δωρεάν μεταφοράς ανέργων και αδύναμων οικονομικά ομάδων, κάτι που όπως είπε, δέχθηκαν και οι θεσμοί στη νέα διαπραγμάτευση. Παράλληλα τόνισε ότι στη νέα στρατηγική κατεύθυνση των αστικών συγκοινωνιών, κομβικό ρόλο θα παίξει και η διεξοδικά μελετημένη «συνεργασία» και με τα δημοτικά δίκτυα συγκοινωνιών.
Ακολούθως, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ επιτέθηκε σε ΝΔ και ΠΟΤΑΜΙ, κάνοντας λόγο για συνειδητή προσπάθεια απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο την ιδιωτικοποίηση τους.
«Αποδεικνύετε πόσο μακριά είστε από την κοινωνία και τα προβλήματά της. Στόχος σας η δωρεάν μεταφορά των ανέργων» σημείωσε, ενώ αναφερόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση υπογράμμισε ότι «τα έργα και οι ημέρες» της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν:
«Έλλειμμα 40 εκ ευρω το 2014, οι «κεφαλοκυνηγοί», οι αθρόες απολύσεις οδηγών και απαραίτητων τεχνικών, οι αναξιοκρατικές τοποθετήσεις «ημετέρων» σε θέσεις ευθύνης, σε βαθμό που έφτασαν να είναι σε περιπτώσεις περισσότεροι από το ίδιο το απαραίτητο προσωπικό, επιβολή προστίμων σε ανέργους που έφτασαν τις 40 και τις 45 χιλ ευρω, διάλυση των φορέων συγκοινωνιακού έργου» .
Στην κυβέρνηση αυτή, τόνισε ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, «έμπαινε και θα μπαίνει πάντα πρώτο, το συμφέρον της κοινωνίας».
Ολόκληρη η Ομιλία του Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Χ. Σπίρτζη στη Βουλή κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου έχει ως εξής:
Κυρίες και Κύριοι, στο σχέδιο Νόμου που έχετε στα χέρια σας υπάρχουν δύο μέρη που αφορούν το Υπουργείο Μεταφορών.
Το πρώτο μέρος είναι στο άρθρο 17, και αφορά τον όμιλο ΟΣΕ και περιλαμβάνει τρεις Διατάξεις. Είναι διαδικαστικού τύπου.
Η πρώτη δίνει την δυνατότητα για ανάθεση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ των επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών της χώρας.
Η δεύτερη έχει να κάνει με την δυνατότητα διαγραφής των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι ρύθμιση που βοηθά στο να ολοκληρωθεί το θέμα της καταγγελίας των Κρατικών Ενισχύσεων στον Όμιλο ΟΣΕ.
Και η Τρίτη είναι η ανάληψη της χρηματοδοτικής μίσθωσης του ΟΣΕ από το Ελληνικό Δημόσιο μετά την μεταβίβαση του τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο. Είναι τυπικές Διατάξεις.
Το δεύτερο μέρος, αφορά την αναδιάρθρωση του Ομίλου ΟΑΣΑ, όπως αποτυπώθηκε στις υποχρεώσεις της Συμφωνίας που είχαμε τον Αύγουστο. Σε αυτό το μέρος έχουμε και κάποιες Νομοτεχνικές βελτιώσεις που τις καταθέτω.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι, η λειτουργεία του εν λόγω Οργανισμού, του ΟΑΣΑ, αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα των στρεβλώσεων που ταλανίζουν την χώρα εδώ και δεκαετίες. Και των χείριστων πρακτικών που επιλέχθηκαν για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας τους.
Δηλαδή, ένα μοντέλο συνεχόμενων αναδιαρθρώσεων του Οργανισμού, με σκοπό κυρίως, μία ευήμερη και επίπλαστη οικονομική εξυγίανση, χωρίς κανέναν σχεδιασμό, για τους στόχους και την κοινωνική διάσταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Χωρίς όραμα, χωρίς στρατηγική για την ανάπτυξή τους στο μέλλον. Σε ένα μέλλον που είναι, όπως έδειξε η πρόσφατη εμπειρία, με τα Capital Controls άρρηκτα συνδεδεμένο με την Κοινωνική Δικαιοσύνη, την προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, την στήριξη της οικονομίας, το ρόλο ενός προοδευτικού και παραγωγικού Κράτους με το άνοιγμα στις νέες τεχνολογίες, με το άνοιγμα και τις σχέσεις της νέας γενιάς μας.
Επομένως, η σημερινή λειτουργία του ΟΑΣΑ, κατέδειξε ότι, οι όποιες αλλαγές συνέβησαν την τελευταία δεκαετία δεν συνοδεύονταν από τον ξεκάθαρο καθορισμό του ρόλου των Αστικών Δημόσιων Συγκοινωνιών, αλλά εξυπηρετούσαν μία αναγκαστική νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση Οργανισμών οι οποίοι συγκεντρώνουν χρέη και μόνο.
Παρατηρούνται λοιπόν, πρώτον, ξεκάθαρα προβλήματα στην λειτουργία του Ομίλου, κάτι το οποίο έχουμε διαπιστώσει πάρα πολύ έντονα τους τελευταίους οκτώ μήνες. Και δεύτερον η έλλειψη στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του Ομίλου, επικεντρωμένο στον άνθρωπο, στην κοινωνία και προφανώς και στο περιβάλλον.
Στον ΟΑΣΑ και τις δύο εταιρίες του Ομίλου ΟΑΣΑ, την ΟΣΥ και την ΣΤΑΣΥ, απαντώνται διαφορετικές αποφάσεις, διαφορετικές πολιτικές, έλλειψη συνεργασίας μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αναβαθμιστεί το μεταφορικό έργο. Να μην έχουμε αξιόπιστη συγκρότηση μηχανισμών ελέγχου. Να έχουμε μεγάλη διαφυγή εσόδων, αποφυγή εισιτηρίων. Τα γνωρίζουμε όλοι.
Η Κυβέρνηση στοχεύει στην οργανωτική αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ, μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών, της ολοκλήρωσης των έργων του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, της ηλεκτρονικής κάρτας, της τηλεματικής, και των συστημάτων ελέγχου μέσω της συνεργασίας του ΟΑΣΑ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την ένταξη στον σχεδιασμό των Αστικών Συγκοινωνιών, του διαδημοτικού συγκοινωνιακού έργου. Και αυτό θα το κάνουμε αξιοποιώντας το λιμνάζων τροχαίο υλικό που είναι καθηλωμένο στα αμαξοστάσια.
Δυστυχώς, αυτά παραλάβαμε. Εκατοντάδες ακινητοποιημένα λεωφορεία. Μέσω της ανάπτυξης ενός ζωνικού συστήματος τιμολόγησης με επίκεντρο τον εργαζόμενο, τον πολίτη, την ποιοτική αναβάθμιση του μεταφορικού έργου. Μέσω της ύπαρξης κινήτρων για την χρησιμοποίηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, της καθημερινής χρήσης τους από τους περισσότερους πολίτες, για να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητά τους. Και μέσω κυρίως του κοινωνικού έργου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, στους ανέργους, στα άτομα με ειδικά προβλήματα. Και εκεί θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος. Στο να μπορούν να μετακινηθούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Αυτή τη στιγμή και οι δομές του ΟΑΣΑ έχουν απαξιωθεί, αλλά και τα ΜΜΜ και ο εξοπλισμός που έχουν δεν χρησιμοποιείται καν, ενώ υπάρχει για να διευκολύνουν τους ανθρώπους αυτούς με αυτά τα προβλήματα, τους συμπολίτες μας.
Στη διαπραγμάτευση του σχεδίου αναδιάρθρωσης με τους θεσμούς, το Υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων πρόταξε και κατέκτησε ένα ξεκάθαρο σχέδιο για την αναδιοργάνωση του Ομίλου του ΟΑΣΑ, όπως θα δείτε στο παράρτημα 1 του νόμου και διασφαλίσαμε το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, τη βελτίωση της λειτουργίας του Ομίλου ΟΑΣΑ με δικαιοσύνη και έλεγχο αποφάσεων ισότιμα και στις τρείς εταιρίες. Την μέριμνα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, κυρίως για τους ανέργους, που έχουμε δεχθεί και πολύ κριτική γι’ αυτό, και των εργαζομένων, όπως είναι η διατήρηση τιμής της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών παρά την αύξηση του ΦΠΑ και αυτό θα το εξηγήσω και στη συνέχεια. Και τέλος, την αποδοχή των αξόνων του σχεδίου ανάπτυξης των δημόσιων συγκοινωνιών της Αθήνας που θα στηριχθεί σε τρείς πυλώνες.
Πρώτον, στην αναδιάρθρωση του κόστους του Οργανισμού, για παράδειγμα η ψηφιοποίηση της λειτουργίας και των υπηρεσιών του Ομίλου. Η συνένωση τμημάτων που θα μας δώσει τη δυνατότητα ενός καλύτερου σχεδιασμού, η βέλτιστη διαχείριση του στόλου, και όχι να έχουμε εκατοντάδες λεωφορεία ακινητοποιημένα, και των δρομολογίων. Η πρόσληψη νέου ειδικού προσωπικού, όπως των οδηγών και του τεχνικού προσωπικού και αυτό το λέω, διότι και αυτοί οι δημόσιοι φορείς, οι δημόσιες εταιρίες και άλλοι πληρώνουν εκατομμύρια εκατομμυρίων, σε εργαζόμενους που δεν επαρκούν, σε υπερωρίες, ενώ από αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να προσληφθούν και άλλοι εργαζόμενοι για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Δεύτερον, είναι η αύξηση των εσόδων. Η φιλοσοφία δεν είναι η αύξηση των τιμών των προϊόντων, αλλά η διεύρυνση των χρηστών των δημόσιων συγκοινωνιών, της ένταξης των διαδημοτικών δρομολογίων μέσω ενός καλύτερου σχεδιασμού, της τηλεματικής, του ζωνικού συστήματος που είπαμε πριν, και τέλος την σύνδεση του Ομίλου με τον πολίτη και με το περιβάλλον.
Όσον αφορά τις τροπολογίες έγινε μια δύσκολη διαπραγμάτευση με σκοπό να διαφυλάξουμε ότι η αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ, αν και εισήχθη αιφνίδια και σε πολύ πιεστικά χρονικά πλαίσια εξαιτίας των εγχώριων καλοθελητών, θα υπηρετήσει τις αρχές που αναφέραμε παραπάνω. Στους εγχώριους καλοθελητές θα κάνω ειδικές αναφορές για να γνωρίζει και το Κοινοβούλιο και ο ελληνικός λαός ποιοι και τι προτείνουν, ποιοι και τι έκαναν χωρίς έγκριση και αυτές τις ημέρες και τις ημέρες της διαπραγμάτευσης αδιαλείπτως.
Συγκεκριμένα με την προσθήκη της παρ. 9 στο άρθρο 1 του σχετικού νόμου, διασφαλίζεται ότι η ΣΤΑΣΥ και η ΟΣΥ θα έχουν λόγο και έλεγχο στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ και παράλληλα θα δεσμεύονται ουσιαστικά από τις αποφάσεις του ΟΑΣΑ. Δηλαδή, με δύο λόγια ενισχύουμε την ομιλική λειτουργία και την καλύτερη συνεργασία μεταξύ των τριών φορέων. Εδώ αποφύγαμε την πρόταση που είχε γίνει – κατανοείτε από ποιόν και ποιος τον είχε βάλει εκεί να έχει την ευθύνη γι’ αυτά που πρότεινε και γι’ αυτά που έχει κάνει αυτό τον καιρό – την πρόταση που έλεγε ότι ο ένας Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος πρέπει να είναι πρόεδρος και στις τρεις εταιρίες. Αυτή ήταν η πρόταση που διαπραγματευτήκαμε. Δηλαδή, είναι αυτό το ανάποδο με αυτό που είχαμε αντιμετωπίσει για την πολυθεσία.
Δεύτερον, με την προσθήκη της παρ. 4 στο άρθρο 4 του σχετικού νόμου, εισάγεται η μικτή επιτροπή η οποία θα επιβλέπει και θα συμμετέχει στις δράσεις του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ. Η σκοπιμότητα της εν λόγω επιτροπής είναι για να διασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή και δέσμευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπουργείων που συνεργάζονται με τον ΟΑΣΑ, τη ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ, καθώς και στη συνέχεια να παρακολουθεί ανελλιπώς το σχέδιο, κάτι που αποτυπώνεται και από τη συμμετοχή υψηλόβαθμων υπηρεσιακών παραγόντων και όχι από τα γραφεία των Υπουργών σε αυτή την Επιτροπή.
Τρίτον, με την προσθήκη της παρ. 10 στο άρθρο 6 του νόμου, ισχυροποιείται η υφιστάμενη πραγματικότητα που απαιτεί από το συμβαλλόμενο Υπουργείο, το κάθε Υπουργείο να καταβάλλει εξαρχής το συμφωνηθέν ποσό ως αντίτιμο στον ΟΑΣΑ για την παροχή κοινωνικής πολιτικής, προκειμένου να υπάρχει ένας καλύτερος προγραμματισμός και στον Όμιλο του ΟΑΣΑ αλλά και στα υπόλοιπα Υπουργεία.
Εδώ θέλω να επισημάνω ότι υπήρχαν ενστάσεις για το μέτρο της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων, οι οποίες άρθηκαν και από τους θεσμούς, μετά την επαρκή τεκμηρίωση που πετύχαμε και πιστεύω ότι είναι μια μάχη που έπρεπε να δοθεί και δόθηκε με επιτυχία.
Τέλος, με την τροποποίηση του άρθρου 218 του Ποινικού Κώδικα σκοπείται η ποινική αντιμετώπιση της παραγωγής και της ενσυνείδητη διανομής πλαστών προϊόντων, όποιος παράγει, δηλαδή, πλαστά εισιτήρια, που δεν υπήρχε στον Ποινικό Κώδικα για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Στο εν λόγω άρθρο εξαιρέσαμε τους χρήστες των πλαστών εισιτηρίων και άκουσα ότι λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση της Επιτροπής ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ πρότεινε να αλλάξει η ποινή της λαθρεπιβίβασης από πταίσμα σε πλημμέλημα, δηλαδή, να συλλαμβάνονται και να τιμωρούνται από τρία έως πέντε έτη όσοι λαθραία επιβιβάζονται. Δεν μπορώ να καταλάβω πραγματικά τέτοιου είδους προτάσεις, εγώ λέω να τους εκτελούμε κιόλας και αυτά ειδικά όταν τα λένε άνθρωποι που είναι πολλά χρόνια στις ηγεσίες των μέσων μαζικής μεταφοράς, έχουν ευθύνη για το χάλι τους, έχουν ευθύνη για τις προτάσεις που έχουν κάνει, έχουν ευθύνη για τους λαθροκυνηγούς και όλα τα άλλα που έχουμε ζήσει και έχουν ευθύνη και αυτοί που τους έβαλαν σε αυτές τις θέσεις, όπως έχουμε ευθύνη και εμείς που για τους λόγους που έχουμε πει δεν τους έχουμε αλλάξει ακόμη. Αυτή ήταν και η αρχική πρόταση που μας πρότειναν οι θεσμοί, να αλλάξουμε τον Ποινικό Κώδικα.
Όλα τα παραπάνω, αγαπητοί συνάδελφοι, αποτυπώνουν το πνεύμα της κυβέρνησης ότι σε κάθε διαπραγμάτευση θα διασφαλίζουμε πρώτα τα συμφέροντα της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας. Έτσι το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ είναι μια συνειδητή επιλογή που δίνει όραμα, σχέδιο και ευθύνη στην αστικές δημόσιες συγκοινωνίες των Αθηνών να συνδράμουν με θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσωπο στην ανάταξη της χώρας. Και επειδή γίνεται πολλή συζήτηση για τις τιμές των εισιτηρίων, τουλάχιστον από τα τρία κόμματα της αντιπολίτευσης και γίνονται και ερωτήματα για το πόσο κόστισε η δωρεάν μετακίνηση μία εβδομάδα πριν το δημοψήφισμα με τα capital controls και μια βδομάδα μετά. Τυπικά να πω ότι στοίχισε κάτι παραπάνω από 10 εκατ.. Ουσιαστικά να πω ότι περίμενα 3 μέρες, γιατί άκουσα μόνο την ανακοίνωση του Ποταμιού και τις δηλώσεις που έκανε ο κ. Μανιάτης, περίμενα όμως τη Ν.Δ., ήμουν απόλυτα σίγουρος ότι θα είναι ευθυγραμμισμένη σε μια λογική παλαιοκομματισμού και λαϊκισμού ταυτόχρονα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Χθες το βράδυ που τοποθετήθηκε ο κ. Αυγενάκης και η Ν.Δ. θα πρέπει να απαντήσουμε συνολικά στην πλειοδοσία των ψεμάτων και της πολιτικής λάσπης. Καταρχάς να πούμε ότι με τη συμφωνία του καλοκαιριού τα τρία κόμματα ψήφισαν, μαζί με το ΣΥΡΙΖΑ, την επιβολή Φ.Π.Α και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Είναι ο ν. 4334 και πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω, αντί να επαινέσουν την κυβέρνηση, που πέτυχε μέχρι τέλος του χρόνου να μη μπει πρόσθετη αύξηση στα εισιτήρια λόγω της αύξησης του Φ.Π.Α για διάταξη που ψήφισαν, να βγαίνουν τώρα και να την λοιδορούν. Εδώ μιλάμε για τρέλα.
Το δεύτερο είναι ότι γίνεται κριτική για τα 10 εκατ. και κάτι που στοίχισαν οι δύο εβδομάδες της δωρεάν μεταφοράς για τα capital controls.
Αγαπητοί συνάδελφοι, μπορείτε να αποδείξετε όσο θέλετε και για μια ακόμη φορά πόσο μακριά βρίσκεστε από τον πολίτη, από την κοινωνία, από τα προβλήματά της και πόσο ευθυγραμμισμένοι είσαστε σε αυτού του είδους την κριτική. Άλλος είναι ο στόχος και τον ξέρουμε. Προσπαθείτε να αποκρύψετε και να ενοχοποιήσετε τις δωρεάν μετακινήσεις των ανέργων που εμείς νομοθετήσαμε μαζί εκείνη την εποχή, για τις οποίες ιδιαιτέρως η Ν.Δ. μας έχει πολλάκις κατηγορήσει, να ενοχοποιήσετε τις δύο εβδομάδες, μια πριν από το δημοψήφισμα και μια μετά, ότι αυτά έγιναν σαν να είμαστε εμείς παλαιοκομματικοί. Μάλλον δεν θυμάστε πώς βρέθηκε όλη η χώρα με την συγκεκριμένη πολιτική και με τα capital controls, όταν στελέχη της Ν.Δ. έπαιρναν τηλέφωνο στις Βρυξέλλες και ζητούσαν χειρότερα πράγματα, όπως γίνεται και τώρα στην διαπραγμάτευση, αυτήν που ζούμε αυτήν την στιγμή. Προσπαθείτε να ενοχοποιήσετε τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, διότι τουλάχιστον δύο από τα τρία κόμματα, δηλαδή η Ν.Δ. και το Ποτάμι είναι υπέρ των ιδιωτικών αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς. Το έχουμε ζήσει και στο παρελθόν. Με επισκέφτηκε ο εκπρόσωπος του Ποταμιού κατά την διάρκεια της προηγούμενης κυβέρνησης και μου έθεσε την πρότασή τους και προφανώς θέλετε και υπηρετήσατε με συνέπεια να απαξιωθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα κάποια κανάλια επιστρατεύσαν και κάποιους συνδικαλιστές που ήταν υποψήφιοι με αυτά τα κόμματα, για να μας πουν ότι τα λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα, διότι δεν υπάρχουν ανταλλακτικά. Όσοι γνωρίζουν τι γίνεται όλα αυτά τα χρόνια σε αυτούς τους οργανισμούς, το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να χαμογελάσουν.
Θα ήθελα να θυμίσω τα έργα του ομίλου ΟΑΣΑ τα τελευταία χρόνια και ιδιαιτέρως στην Ν.Δ., διότι ο κ. Αυγενάκης έχει πολύ κοντή μνήμη. Απολύσατε και μετατάξετε προσωπικό με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν οδηγοί, τεχνίτες και κρίσιμες ειδικότητες στις συγκοινωνίες. Τοποθετήσατε αναξιοκρατικά δικούς σας σε όλες τις θέσεις ευθύνης, ακόμη και όταν η κυβέρνηση άλλαξε τους τελευταίους έξι μήνες συνεχίσατε να τοποθετείτε σε θέσεις ευθύνης αναξιοκρατικά. Υπάρχουν υπηρεσίες που είναι ανέκδοτο. Αυτοί που κατέχουν τις θέσεις ευθύνης, οι δικοί σας άνθρωποι, είναι περισσότεροι από τους τεχνίτες. Είναι τραγικό αυτό που έχει γίνει εκεί. Μέχρι σήμερα οι διοικήσεις του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ είναι αυτές που τα ίδια κόμματα τοποθέτησαν μέχρι σήμερα.
Οι ισολογισμοί του ΟΑΣΑ για το 2014 έχουν έλλειμμα 40.458.319 ευρώ. Το 2015 δεν έχει ολοκληρωθεί, παρότι έχει μπει ο Φ.Π.Α και έχει ενσωματωθεί στην τιμή του εισιτηρίου και προφανώς, όταν παρουσιάζονται τέτοια ελλείμματα, δεν είναι το κόστος των 10 εκατομμυρίων των δύο εβδομάδων των capital controls. Εδώ και έξι χρόνια ακούμε για διάφορα έργα που θα εκσυγχρόνιζαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η τηλεματική και όλα τα υπόλοιπα, αλλά δεν ολοκληρώνονται, όπως και τα άλλα έργα.
Ένα άλλο μεγάλο έργο είναι οι κεφαλοκυνηγοί των έξι χρόνων. Τα γνωρίζετε όλοι. Ένα έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι τα πρόστιμα των ανέργων που δεν είχατε φροντίσει να μετακινούνται δωρεάν, να φτάνουν τα 45.000 €, να φέρουμε τον κόσμο σε πλήρη απόγνωση. Αυτά είναι τα έργα των προηγούμενων χρόνων και βεβαίως ένα έργο που είναι στην λογική του νεοφιλελευθερισμού αυτά που πρότειναν για ενοποιήσεις, για συγχωνεύσεις, για όλο αυτό το μοντέλο να είναι πραγματικά πλαστό και να μην έχει γίνει εσωτερικά ούτε στην ΟΣΥ ούτε στην ΣΤΑΣΥ. Ούτε αυτά που υπερασπίζεστε, δεν μπορέσατε να υλοποιήσετε.
Άκουσα τον κ. Βορίδη, την κυρία Χριστοφιλοπούλου και τον κ. Κωνσταντινόπουλο για το ασφαλιστικό και για τους αγώνες που δώσαμε και που έδωσα ως πρόεδρος του ΤΕΕ μαζί με τους μηχανικούς.
Αυτά την ώρα που μου τα έλεγαν, έβλεπα εδώ τον κ. Βρούτση που καθόταν εδώ. Είναι καταπληκτικό. Κατ’ αρχάς, να χαιρετίσω την αλλαγή στάσης όσων με ρώτησαν, διότι όλα αυτά τα χρόνια, ως Πρόεδρος του ΤΕΕ έβλεπα συναδέλφους μηχανικούς που είχαν τα παιδάκια τους καρκίνο και άλλες ασθένειες και δεν μπορούσαν με την πολιτική του κ. Βρούτση και την αναλγησία που είχαν αυτές οι πολιτικές και η διοίκηση που είχαν βάλει στο ταμείο, να μην μπορούν να κάνουν θεραπεία, με έπαιρναν συνάδελφοι μέσα από τα νοσοκομεία που δεν τους έδιναν το φάρμακο για να κάνουν θεραπεία του καρκίνου, με τις πολιτικές του κ. Βρούτση και της Ν.Δ. και όσων συνεργάστηκαν με αυτούς και δεν άκουγε κανείς τίποτα. Όχι μόνο δεν άκουγε κανείς τίποτα, είχατε στοχοποιήσει τους Έλληνες επιστήμονες, τους διώξατε, τους βάζατε να διαγραφούν από τους επιστημονικούς φορείς, γιατί δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ασφαλιστικές εισφορές, έξι χρόνια υπηρετήσατε τη λογική της ανταποδοτικότητας, καταργήσατε τη μία μετά την άλλη τις αναλογικές εισφορές και στόχος σας ήταν ο άνεργος, ο χαμηλά αμειβόμενος και ο μεγαλοεργολάβος να πληρώνουν τα ίδια. Εξαιρέσατε μέχρι και τα μεγάλα έργα παραχώρησης από τις αναλογικές εισφορές του ασφαλιστικού και μας εγκαλείτε τώρα.
Εντάξει. Εγώ στον κ. Κωνσταντινόπουλο που είπε ότι άλλαξα κόμμα για να υπηρετήσω τις αρχές μου, θα πω ότι προφανώς είναι έτσι. Άλλαξα κόμμα για να υπηρετήσω τις αρχές μου, ιδεολογία δεν άλλαξα. Ελπίζω να μην ισχύει το ίδιο για τον κ. Κωνσταντινόπουλο. Θα συνεχίσω να δίνω μάχες. Είμαι πάρα πολύ περήφανος και για τις μάχες και για τις δικαστικές εμπλοκές πού είχαν αυτές οι μάχες και τις κατηγορίες που μας κάνουν και βέβαια είναι δέσμευση ότι θα συνεχίσω να δίνω μάχες. Και τώρα δίνουμε μάχες -και το αποδεικνύουμε- μαζί με την Κυβέρνηση, μαζί με τους συναδέλφους μου και μαζί με τους πολίτες, γιατί αυτούς υπηρετούμε και αυτές τις ημέρες αυτό κάναμε και με τους θεσμούς.
Όσο για το ασφαλιστικό και τη συγκεκριμένη διάταξη, μη βιάζεστε, θα έρθει ο Υπουργός ο αρμόδιος και θα δούμε τι θα γίνει.
Ευχαριστώ.