Κερδίζουν οι νεανικές παρουσίες

Η Γερµανιδούλα Λένα, µε τη δροσιά της, το απλό µαύρο φουστανάκι της και το κελαρυστό γελάκι στο φινάλε της ερµηνείας της, υπερίσχυσε του ευρωπαϊκού θυµού για τη «θεία Μέρκελ» και πήρε το πρώτο βραβείο για το «Satellite», αποδεικνύοντας ότι τα ανεπιτήδευτα νιάτα γοητεύουν, όπως και ο Αλεξάντερ Ρίµπακ πέρυσι µε το βιολί, τους τρυφερούς στίχους και το απλό γιλεκάκι του. Η δεύτερη θέση στους πολύ καλούς, πολύ σύγχρονους «ΜaΝga» από την Τουρκία µε τον ροκάδικο ήχο και τη hi-tec σκηνοθεσία επιβεβαιώνει τη γιουροβιζιονική στροφή στο νεανικό ύφος. Η όγδοη θέση του δικού µας ξεσηκωτικού «Οpa!» ήταν αναµενόµενη και δίκαιη, παρότι έσπευσαν οι πικραµένοι, µεταξύ των οποίων και ο αρµόδιος εκ της ΕΡΤ Τζώννυ Καληµέρης, να ρίξουν το φταίξιµο σε εκείνους που δεν µας ψήφισαν, π.χ. στη Βουλγαρία που άλλες χρονιές µας έδινε το 12άρι. Η Γιουροβίζιον δεν έχει σιγουράκια. Και ο φετινός διαγωνισµός είχε πολλές διαφορές από παλαιότερους. Είχε τουλάχιστον καλύτερα τραγούδια, αν και όχι από εκείνα που γίνονται σουξέ. Κυρίως είχε εξαιρετικές φωνές, στις οποίες και στηρίχτηκαν οι περισσότερες συµµετοχές, ενώ ήταν περιορισµένες οι αλλοτινές πανηγυρτζήδικες σκηνικές αρλούµπες. Οχι ότι έλειψαν τα ευτράπελα όπως οι πεταλουδοπυγολαµπίδες των Λευκορώσων. Πάτωσαν βέβαια.

Εκπληξη θεωρήθηκε η τρίτη θέση της Ρουµανίας, αλλά εκτός ίσως από τις φίλες χώρες που την πριµοδότησαν, δύσκολα µπορεί να αρνηθεί κανείς ότι το διάφανο πιάνο στη σκηνή και η καταπληκτική, κρυστάλλινη φωνή της Πάουλα των «Πάουλα και Οβι Σέλινγκ» δικαίωναν αισθητικά την επιλογή, όσο και αν το τραγούδι ήταν παλιοµοδίτικο. Γιορτινή, σκηνική καινοτοµία φέτος τα πλάνα σε απευθείας µετάδοση από τοπικούς, οικογενειακούς πανηγυρισµούς από κάθε χώρα, τα οποία έκαναν την εισαγωγή στη συµµετοχή της.

Ηταν σαφές το µήνυµα του Οσλο ότι η τηλεοπτική τεχνολογία τίθεται εξ ολοκλήρου στην υπηρεσία των πολιτών και τους ενώνει µε την απευθείας µετάδοση του παλµού τους, του κεφιού και της ανάγκης για ψυχαγωγία πάνω στη γιουροβιζιονική σκηνή.

Οι πολλές µπαλάντες. Σαν να ήθελε να ησυχάσει το αυτί του γιουροβιζιονιστή, αλλά και το µάτι από εκείνα τα κιτσάτα ογκώδη σκηνικά και τον ξέφρενο σεξουαλισµό κυριών, που δεν ήξεραν τι να πρωτοδείξουν στο φιλοθέαµον, από τα µαύρα εσώρουχά τους µέχρι τα δερµάτινα σεξοϋπονοούµενά τους. Ησυχάσαµε και εµείς από εκείνο το επιθετικό εθνικιστικό κιτς που κορυφώθηκε µε το φωτισµένο φέρετρο που είχε την ελληνική σηµαία.

Ισως επειδή η οικονοµική κρίση απαιτεί στροφή στις «παραδοσιακές αξίες», οι καλές φωνές πάντως και οι διακριτικές παρουσίες ήταν οι κερδισµένοι, ενώ η συµµετοχή του Βελγίου µε τον πιτσιρικά Τom Dice που βγήκε µόνο µε την κιθάρα του, αλλά γέµισε τη σκηνή µε την ωραία παρουσία και την καλή φωνή, κέρδισε µπόλικα ψηφαλάκια.

Στον πρώτο ηµιτελικό ήρθε πρώτος µε το δικό µας «Οpa!» να ακολουθεί, επιλογές που δείχνουν ότι το γιουροβιζιονικό γούστο ισορροπεί µεταξύ µιας ήσυχης αλλά αισθητικά άψογης παρουσίας και µιας ξεσηκωτικής αλλά καλοδουλεµένης συνταγής.

Ετσι κι αλλιώς, το µεγάλο γιουροπανηγύρι παραµένει µια τραγουδο-ευρωντίσνεϊλαντ µε τον αγγλικό στίχο παντού, από την ουκρανική συµµετοχή µέχρι τη βελγική και από την τουρκική µέχρι την ισλανδική, ενώ τα έθνικ στοιχεία υποχωρούν σε γλυκερό γιουροκίτς.

Ακόµη ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς είναι ότι ουδόλως φοβήθηκαν την αναµέτρηση µε γιουροβιζιονικά «ουρί» χώρες όπως η Ιρλανδία ή η Ισλανδία και έστειλαν κυρίες που δεν βασίζονταν στην εµφάνιση αλλά στις έξοχες ερµηνείες, ειδικώς της Ιρα Μπιορκ. Εντυπωσιακή η ερµηνεία της Ουκρανής Αλιόσα, µε µια ροκ µπαλάντα φιλειρηνικού περιεχοµένου που θύµισε εποχές όπου το είδος ήταν µόδα. Εκρηκτική εµφάνιση, µε την κατακόκκινη τουαλέτα η Σοφία από τη Γεωργία και µια από τις καλύτερες ερµηνείες.

Ο γιουροβιζιονικός γρίφος παραµένει για το τι ψηφίζει το κοινό, παρότι η τάση είναι εµφανής πλέον – παρά την πολυσυζητηµένη γιουροβιζιονική «διπλωµατία» που δεν υποχωρεί: κερδίζουν έδαφος οι πολύ νεανικές και απλές παρουσίες. (Εµείς τις ανάλογες τις στριµώχνουµε στα ριάλιτι να µιµούνται Βίσσες και Βανδές και να υποκλίνονται στην αισθητική των κοντά εξηντάρηδων, που νεάζουν στην πλάτη τους). Ωστόσο οι ψήφοι στη Δανία, µε τραγούδι του οποίου ο ρυθµός θύµιζε ΑΒΒΑ για παράδειγµα, µας έµοιασαν σαν κλείσιµο του µατιού των ευρωπαϊκών -άντα.

Η Ρίκα Βαγιάνη ολοκλήρωσε την καλή δουλειά στην παρουσίαση και συγχωρεµένα τα σαρδαµάκια, γιατί κράτησε χαµηλούς τόνους και δεν ξεσάλωσε σαχλαµαρίζοντας. Οσο για τον εγχώριο πόλεµο κατά της γλυκύτατης Λένας, παραµένει απόδειξη µιας επαρχιώτικης τηλεόρασης, που επιµένει σε ψευδοκόντρες και ελληναράδικες µαγκιές για να ικανοποιεί µια δική της ξεπερασµένη παράδοση κατινιάς και κιτς.

Πόπη Διαμαντάκου

Ηρθε η ώρα να πληρώσει η Μέρκελ µε µια… Γιουροβίζιον
Π.Α.

Να νίκησε η Γερµανία στη Γιουροβίζιον για να δώσει ώθηση στη δηµοτικότητα της καγκελαρίου;
Να θέλησαν να τη χρεώσουν µε µια πανάκριβη (12 εκατ. είχε στοιχίσει στην Ελλάδα) διοργάνωση το 2011; Ή απλώς να ψήφισαν ένα συµπαθητικό τραγουδάκι µε ένα νεανικό µουτράκι;

Το χούι δεν κόβεται στη Γιουροβίζιον. Αυτά τα «ντουζ πουάν», τα δωδεκάποντα που εκσφενδονίζει η µία γείτων ή φίλη χώρα στην άλλη (παροιµιώδης παραµένει η ανταλλαγή µεταξύ Ελλάδας και Κύπρου ή Σουηδίας – Νορβηγίας) δεν πατάσσονται ούτε µε επιτροπές «ειδικών» ούτε µε περιορισµό των SΜS του κοινού στο 50% της βαθµολογίας, που αποφάσισε φέτος η ΕΒU, η Ενωση των Δηµοσίων Ραδιοτηλεοράσεων της Ευρώπης. Τι κι αν φέτος ο διαγωνισµός αποφάσισε, εν µέσω κρίσης, να επιστρέψει στα βασικά:

το Τραγούδι. Με πολύ καλές φωνές και ερµηνείες. Στις βαθµολογίες, τ’ είχες γιουροβιζιονάκι µου, τ’ είχα πάντα.

Να είναι τυχαίο πως το «Οpa» ως κεραυνός εν αιθρία… εισέπραξε «ντουζ πουάν», αλλά και από το Βέλγιο; Οχι, λένε οι γνωρίζοντες. Διότι ο Γιώργος Αλκαίος µόνον στο Βέλγιο και την Τουρκία έκανε promo tour και δη από την τσέπη του. Καθώς φέτος – και αυτό πρέπει να τονιστεί – δεν είχε τις «πλάτες» της ΕΡΤ που έριχνε εκατοµµύρια στο «όπιον του γιουρολαού» για να βγαίνουν µε κάτι κατασκευές σαν φέρετρα, µε την ελληνική σηµαία – και να την πατάνε κιόλας.

Ούτε πλήρωσε πολυήµερες περιοδείες µε πολυπρόσωπες συνοδείες (ίµατζ µέικερ, δηµοσιοσχετίστες, κοµµώτριες, µακιγιέρ, τρέινερ και άλλα χαριτωµένα), σε πολυτελέστατες σουίτες, µε εισιτήρια πρώτη θέση, πλουσιοπάροχα φαγητά κ.λπ.

Μόνος του έφτασε εκεί ο τραγουδιστής που έστειλε φέτος η ΕΡΤ, µόνον τύποις. Μόνος πλήρωσε ατελείωτες πρόβες στα χορευτικά, που φάνηκαν στο αποτέλεσµα. Μόνος το βιντεοκλίπ και την παραγωγή. Δίχως τις παρασκηνιακές «χάρες» που έκαναν άνθρωποι της ΕΡΤ για να παίρνουν ψήφους από χώρες όπως η Μάλτα (φέτος µόνον 7). Δίχως promo tour, «δωράκια» και παρασκηνιακές υποσχέσεις έφτασε τους 140 βαθµούς και την 8η θέση, που ελάχιστα – µόνον 9 βαθµούς – απείχαν από την 4η, την οποία δεν την είχαν ξεπεράσει πολλοί από όσους πριµοδοτούσε µε εκατοµµύρια σκανδαλωδώς η κρατική µας ραδιοτηλεόραση.

Παρά δε την πέραση που είχε το «Οpa» στους γιούροφαν των βορείων χωρών, το βόρειο µπλοκ, όπως και το «ρωσογενές», το σνοµπάρισαν. Κάποιοι ψήφοι ήρθαν από τους γείτονες (12 από την Αλβανία) και κάποιοι από τους «κλασικούς» (Γαλλία, Ισπανία, Γερµανία ή 12 από τη Βρετανία), ενώ ακόµη και η Τουρκία που ακόµη και σε «ψυχρές» εποχές έδινε 7 και 10 βαθµούς, φέτος δεν έδωσε παρά 3…Παρά τις ανταλλαγές ψήφων µεταξύ φίλων και γειτόνων που καλά κράτησαν φέτος, πάντως, οι τρεις πρώτες χώρες (Γερµανία, Τουρκία, Ρουµανία) µοιάζουν να µην έχουν καµία σχέση µε τα «αδελφικά χατίρια». Ισως γι’ αυτό και η µεγάλη έκπληξη της 19χρονης Λένα του γερµανικού «Satellite».

Και φέτος η Βρετανία έµεινε στα πολύ χαµηλά, όπως και η Ιρλανδία παρά τη συµµετοχή της νικήτριας του 1993, όπως και η Λευκορωσία µε τις πεταλούδες της. Πάντως, πάλι στη Γιουροβίζιον είχαµε ένα… ελληνικό θαύµα: οι διαπιστευµένοι (ρεπόρτερ και συνεργείο) του καναλιού Star αποκλείσθηκαν διά παντός και το κανάλι για µια τριετία, καθώς τους έπιασαν να µεταδίδουν απευθείας εικόνα από τις πρόβες – εικόνες που µόνον η ΕΒU σύµφωνα µε τον κανονισµό δίνει στις κρατικές τηλεοράσεις, και την ΕΡΤ.

Τους ζητήθηκε δε να εγκαταλείψουν τον χώρο για να µην κατηγορηθούν για «κλοπή πνευµατικής ιδιοκτησίας»…

Στο – ανώτατο – 36% έφτασε η τηλεθέαση, ή στους 3,6 εκατ. τηλεθεατές, όταν παρουσίασε (22.50-23.00) το «Οpa!» ο Γιώργος Αλκαίος (Αναδημοσίευση από τα ΝΕΑ)

Comments are closed.