Έργο πνοής για τους αθηναίους η «γραμμή 4» του μετρό πρέπει να προχωρήσει απρόσκοπτα

Του Σεραφείμ Χ. Μηχιώτη για το Enimerosi24

H μικροψυχία αποτελεί μόνιμη παθογένεια του δημόσιου βίου στη χώρα μας, ανίατη ασθένεια η οποία μολύνει τα πάντα, επιδρώντας κατά τρόπο διαλυτικό στην ελάχιστη κοινωνική συνοχή και τη στοιχειώδη συναντίληψη για τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία. Διαποτίζει τις τοποθετήσεις του πολιτικού μας προσωπικού και το τελευταίο, με τη σειρά του, επιδιώκει να «περάσει γραμμή» στους πολίτες, μέσω των αντιστοίχων «φιλικών ΜΜΕ». Δι’ αυτού του τρόπου, τα ΜΜΕ αναδεικνύονται τελικώς σε ιμάντες ενός συστήματος προπαγάνδας, αρνούμενα τελικώς τον δικό τους πρωτογενή και κυρίως ανεξάρτητο ρόλο, ως προς την αντικειμενική κατά το δυνατόν και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών…

Λαβή για τις προηγούμενες σκέψεις προσφέρει ο ακατανόητος και τελικώς απαράδεκτος τρόπος, με τον οποίο αντιμετωπίσθησαν από μερίδα των εντύπων κυρίως ΜΜΕ, οι προχθεσινές ανακοινώσεις για την αφύπνιση ενός τεράστιας σημασίας προγράμματος στο αστικό συγκρότημα της πρωτεύουσας, που δεν είναι άλλος από την «γραμμή 4» του Μετρό ή «γραμμή U» λόγω της διαδρομής που έχει σχεδιασθεί να ακολουθήσει.

Για λόγους που δεν έχει πλέον ιδιαίτερο νόημα να αναλυθούν, οι λειτουργούσες και εκτεινόμενες γραμμές του Μετρό στην Αθήνα (γραμμές 2 και 3) κινούνται «περιφερειακώς» περίπου προς το συμπαγές αστικό κέντρο του πολεοδομικού συκροτήματος της πρωτεύουσας. Βεβαίως έχουν προσφέρει τεράστια διευκόλυνση στις καθημερινές μετακινήσεις, ενώ παραλλήλως συμβάλλουν στη μείωση της κυκλοφορίας και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Πράγματι όσοι κινούνται αποκλειστικώς ή/και σε συνδυασμό με άλλες συγκοινωνίες στην Αθήνα βρίσκονται σε προνομιούχο θέση.

Αντιθέτως αυτήν τη δυνατότητα συνεχίζουν να στερούνται οι κάτοικοι του «στενότερου» πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας, προς Βορρά, Δύση και Ανατολή, δηλαδή πολυπληθή τμήματα της Αθήνας ή όμοροι Δήμοι, από τη Μεταμόρφωση, ως την Καισαριανή και την Άνω Ηλιούπολη/Αγία Μαρίνα, ως το Μαρούσι κλπ. Μία γραμμή μήκους 32 χιλιομέτρων και δεκάδων σταθμών, ο σχεδιασμός της οποίας ανατρέχει επί των ημερών Σουφλιά ως υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, αποτελεί την απάντηση στην απαίτηση σύγχρονων και ταχέων μεταφορών στην περιοχή αυτή, καρδιά του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτευούσης.

Δεν χρειάζεται να εξηγηθεί διά μακρών, πόσο σημασία έχει να γίνει επιτέλους πράξη και η «γραμμή 4» του Μετρό, η λειτουργία της οποίας θα αλλάξει κυριολεκτικώς της ζωή εκατοντάδων χιλιάδων Αθηναίων, οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να κινούνται με λεωφορεία, τραμ και τα προσωπικά τους αυτοκίνητα, χάνοντας πολύτιμο χρόνο στις μετακινήσεις τους, σε βάρος των αντοχών τους και των οικονομιών τους.

Από την άποψη αυτή, οι προχθεσινές ανακοινώσεις του Υπουργού Υποδομών κ. Μιχ. Χρυσοχοϊδη, για την δρομολόγηση των διαδικασιών κατασκευής του «ώριμου τμήματος» της γραμμής 4 του Μετρό, μήκους 12 χιλιομέτρων και 12 σταθμών από το Άλσος Βεϊκου μέχρι Γουδή, αποτελεί ένα «καλό νέο» για τους εγκλωβισμένους στην καθημερινή ταλαιπωρία των δρόμων κατοίκους αυτών των περιοχών και περιφερειακώς προς αυτές. Υπό την προϋπόθεση, εννοείται, όλα να προχωρήσουν δίχως άσκοπες καθυστερήσεις και προσκόμματα, βεβαίως και σε διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, όπου απαιτείται, σε ρεαλιστική βάση.

Ως την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο, φαίνεται ότι δεν έχει υπάρξει κάποια τοποθέτηση ή και αντίδραση από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ, για το σημαντικό αυτό έργο, το οποίο όμως πρέπει να προεξοφληθεί ότι θα αντιμετωπισθεί με τη συνήθη καχυποψία των εξαγγελιών για προεκλογικούς σκοπούς, πρακτική επαναλαμβανόμενη πλειστάκις από το κομματικό ιερατείο της Κουμουνδούρου.

Ωστόσο το «Σκουρλετομάγαζο» παρήγαγε και επ’ αυτού του θέματος ακολουθητέα «γραμμή» από τα φίλια προς το ΣΥΡΙΖΑ ΜΜΕ, η οποία αποτυπώνεται όλως ιδιαιτέρως:

-Στο κομματικό δελτίο της «ΑΥΓΗΣ» σε ρεπορτάζ υπό τον τίτλο «Πλατείες και άλση θα ροκανίσει η νέα γραμμή του μετρό», όπου αναφέρεται ότι οι ενδιαφερόμενοι Δήμαρχοι ενημερώθηκαν μόλις την τελευταία στιγμή, ενώ αμφισβητείται ο χρόνος λειτουργίας της γραμμής το 2022, για σειρά λόγων, και

-Στην «Εφ.Συν», σε ανάλογο ρεπορτάζ καχυποψίας υπό τον τίτλο «Και μετρό θα σας φτιάξουμε», υπό τον υπότιτλο «στη γνωστή προεκλογική των “εγκαινίων ανά χλμ” ο κ. Χρυσοχοϊδης παρουσίασε και επισήμως τον σχεδιασμό του υπουργείου για την α΄ φάση των έργων στη Γραμμή 4».

Μολονότι είναι νωρίς να προεξοφληθεί από τώρα η μελλοντική στάση του ΣΥΡΙΖΑ, ως προς το θέμα, φαίνεται, κυρίως από το δημοσίευμα της «ΑΥΓΗΣ», ότι θα προτιμούσαν να εξευρεθούν άλλοι χώροι για τους σταθμούς της γραμμής 4, εκτός από πλατείες ή άλση, εγείροντας προς τούτο ψευδώνυμες ενστάσεις «περιβαλλοντικού» χαρακτήρα, ώστε να προκαλέσουν προσκόμματα στην κανονική υλοποίηση του έργου, για προφανείς μικροκομματικούς λόγους.

Η σχετική «επιχειρηματολογία» πάντως ότι «πλατείες και άλση θα ροκανίσει η νέα γραμμή του μετρό» καταπίπτει αφ’ εαυτής. Διότι μόνον σε κεντρικά σημεία, όπως οι υπάρχουσες πλατείες ή άλση, μπορούν να κατασκευασθούν οι απαραίτητοι σταθμοί, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν υπάρχουν εναλλακτικοί χώροι, δεδομένου ότι το τσιμέντο έχει πνίξει την αστική περιοχή της γραμμής 4.

Ενδεχομένως, βεβαίως, να υπάρξει «όχληση» λόγω των έργων στην πλατεία Κυψέλης ή την πλατεία Εξαρχείων ή την πλατεία Κολωνακίου, από κύκλους «νομίμων συμφερόντων», αλλά δεν υπάρχει δεύτερη πλατεία προς επιλογή σε καμία περίπτωση. Συνεπώς η «όχληση» που θα προκληθεί, αποτελεί τον απαραίτητο όρο για μία άλλη ποιότητα αστικών συγκοινωνιών.

Ούτε και είναι νοητό να επαναληφθεί αυτό που έγινε με τον Σταθμό Αγίας Παρασκευής της άλλης γραμμής του Μετρό, ο οποίος μετατοπίσθηκε σε άλλη ακατάλληλη θέση στα όρια του Δήμου με αυτά του Δήμου Χαλανδρίου, ώστε να μην υπάρξει «όχληση» των περιοίκων(…). Αυτή ήταν η θέση του τότε Δημάρχου(από το ΠΑΣΟΚ) Χ. Σκούρτη, που απεδέχθη ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, με συνέπεια να ανασχεδιασθεί η δρομολόγηση της γραμμής, πράγμα που ο τελευταίος αναγνώρισε ως λάθος του, εκ των υστέρων.

Θα ήταν λάθος και κατ’ επέκταση πλήγμα για τα συμφέροντα των πολιτών μίας ευρύτατης περιοχής του αστικού πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας, οι οποίοι θέλουν να βλέπουν την καθημερινή ζωή τους να βελτιώνεται, να εμπλακεί αυτό το μείζον αναπτυξιακό έργο στις συμπληγάδες κομματικών σκοπιμοτήτων. Με οποιοδήποτε τρόπο και με οποιαδήποτε επίκληση λόγων, που θα σχετίζονται με ιδιαίτερα συμφέροντα, εις βάρος ενός έργου, όπως η γραμμή 4 του Μετρό, της οποίας η τμηματική έστω κατασκευή είναι περισσότερο από απαραίτητη, έργο πνοής για τους κατοίκους της Αθήνας, πραγματικό οξυγόνο!

Ας ελπίσουμε ότι δεν θα γίνουμε θεατές-και κυρίως θύματα-μιάς τέτοιας αρνητικής και μόνον εξέλιξης…

Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης

Έργο πνοής για τους αθηναίους η «γραμμή 4» του μετρό πρέπει να προχωρήσει απρόσκοπτα

Έργο πνοής για τους αθηναίους η «γραμμή 4» του μετρό πρέπει να προχωρήσει απρόσκοπτα

Comments are closed.