«Οικειοθελής» τηλε-κανιβαλισµός

Μιζέρια! Είναι η µόνη λέξη που ταιριάζει στην τηλεόραση των ηµερών και όχι γιατί δεν προβλήθηκαν φαντεζί εορταστικά, αλλά γιατί αποδεικνύεται ότι η οικονοµική στενότητα έχει µετατραπεί σε άλλοθι της φτήνιας
Χλαπαταγή για ένα πλάνο από τον τελικό του µαγειρικού ριάλιτι «Master chef». Μυρίστηκαν σκάνδαλο τα λαγωνικά του τηλεκουτσοµπολιού. Η υπόθεση Siemens χλώµιασε µπροστά στη νέα εθνική ταραχή. Εµφανίστηκε το ίδιο ακριβώς πλάνο του Σκαρµούτσου µε την ίδια βαθµολογία, ένα λαµπερό δεκάρι, που έβαλε στον Μιχάλη, να το δίνει και στον Ακη, που έτσι βγήκε νικητής. Σάλος!

Αλλά πώς να µην εξεγερθεί η συνείδηση µιας τηλεόρασης που δεν γνωρίζει τίποτα για «στηµένα» πλάνα χάριν της οπτικής βελτίωσης ενός θέµατος και που µόνο η αλήθεια την απασχολεί. Λες και το «Μaster chef» δεν ήταν ένα τηλεοπτικό σόου, όπου µπορεί να υπήρξε πλήθος ακόµη παρόµοιων σκηνοθετικών παρεµβάσεων χάριν της τηλεοπτικής «δραµατουργίας» σε όλη τη διάρκειά του, αλλά εξετάσεις εκπαιδευτικού ιδρύµατος. Και λες ότι το µόνο που µάρανε την τηλεόρασή µας είναι να µην πληγεί το περί δικαίου αίσθηµα του κοινού της από ένα καραριάλιτι.

Αποτέλεσµα; Απλώς η µιζέρια µιας αδιάκοπης διύλισης του κώνωπα, µπας και γεµίσει καµιά ώρα εκποµπής, και µια τηλεόραση που περιµένει η µισή τα αποφάγια της άλλης µισής για να επιβιώσει.

Το παράλογο όµως δεν είναι η κατάχρηση των «ζωντανών» εκποµπών, που έχει συνέπεια αυτόν τον ιδιόµορφο, «οικειοθελή» κανιβαλισµό µεταξύ καναλιών, αλλά ότι όλο αυτό δηµιουργεί την ψευδαίσθηση στους θεατές ότι ζουν την καθηµερινότητα σαν ένα δράµα που τους αγγίζει προσωπικά. Και έτσι γίνεται σηµαντικότερο – και αυτή είναι η πραγµατική τηλεοπτική κατασκευή – το πόσο «καθαρή» ήταν η νίκη του Ακη στο µαγειρικό ριάλιτι, παρά το πόρισµα οποιασδήποτε εξεταστικής της Βουλής π.χ. για το Βατοπέδι.

Το σηµαντικότερο όµως από το φινάλε του «Μaster chef» είναι ότι οι δύο φιναλίστ είχαν συµφωνήσει να µοιραστούν το χρηµατικό έπαθλο, όποιος κι αν το κέρδιζε, και να το χρησιµοποιήσουν για ένα επιµορφωτικό ταξίδι πάνω στη δουλειά τους. Οποιο πλάνο κι αν χρησιµοποιούσε ο σκηνοθέτης, όποιο «σκάνδαλο» κι αν µυριζόταν ο «δαιµόνιος» ρεπόρτερ, όποιος και αν από τους δύο φιναλίστ είχε περισσότερες συµπάθειες στο κοινό, αυτό που αποµένει είναι ότι οι δυο τους έφτιαξαν τον δικό τους κανόνα και έκαναν δική τους δουλειά την τήρησή του.

Αυτό κι αν είναι µαεστρία!

Για άλλους, πάλι, η τηλεόραση δεν έχει νόηµα αν δεν είναι ο εαυτός τους σε αυτή και µάλιστα όσο πιο ζαχαρωµένος γίνεται. Σε αυτούς κατατάσσουµε την Ευγενία Μανωλίδου για τη µαεστρία της να µην αφήνει ευκαιρία χαµένη να προβάλει τον σπουδαίο και τόσο παιδιάστικο αυθορµητισµό της. Αλλωστε ποιο πλάνο του Σκαρµούτσου και ποιος Ακης στον τελικό του «Μaster chef», το σόου Μανωλίδου έκλεψε την παράσταση. Και πώς να µη συµβεί αυτό µπροστά στο τόσο φωτογενές ξέσπασµα µιας τόσο αυθόρµητης συγκίνησης την ώρα της αναγγελίας του νικητή έπειτα από τόσες αγωνίες και δοκιµασίες µε εκείνο το βουρκωµένο «θα καταρρεύσω». Μεγάλες τηλεοπτικές στιγµές. Μεγαλύτερες ήρθαν στο πρωτοχρονιάτικο τηλεπαιχνίδι «Money drop» µε συµµετοχή διασηµοτήτων και σκοπό φιλανθρωπικό, όπου η κ. Μανωλίδου πήρε µέρος µε τον σύζυγό της Αδωνη, δίνοντας εδώ ένα µοναδικό σόου «λατρεµένης-µου-συζύγου». Πιο κρεµασµένη από το µανίκι του σακακιού του συζύγου της δεν γινόταν. Και ένα βήµα ελαφρώς πίσω, για να την κρύβει ο «ίσκιος» του που έλεγαν και οι παλαιές. Εξοχο! Σαν οχτώ κουταλιές ζάχαρη σε ένα φλιτζανάκι τσάι. Πιο ξελιγωτικό δεν γίνεται.

Μια αλήθεια µε σηµασία

H σηµαντικότερη τηλεοπτική στιγµή του ∆ηµήτρη Σκαρµούτσου, άλλωστε, δεν ήταν η διπλή χρήση του ίδιου πλάνου µε τη βαθµολογία του στον τελικό, αλλά εκείνη που αποκάλυψε στον φακό των «Πρωταγωνιστών» του Σταύρου Θεοδωράκη, το πρόβληµά του µε το αλκοόλ και ότι ανήκει και αυτός στην κατηγορία εκείνων που έδωσαν τη µάχη της απεξάρτησης. Γιατί δεν δίστασε να τσαλακωθεί ακριβώς τη στιγµή που απόκτησε φήµη και λάµψη. Και ακριβώς τότε επέλεξε να δώσει το νόηµα που ο ίδιος ήθελε και στην τηλεόραση, στην οποία βρέθηκε ξαφνικά, και στη δηµοσιότητα που του έφερε.Γι’ αυτή και µόνο τη στιγµή άξιζε η συµµετοχή του στο µαγειρικό ριάλιτι. Για το βαθύ ανθρώπινο παράδειγµά της. Για την αδιαφορία µπροστά στη ζαχαρένια κρούστα µιας εφήµερης διασηµότητας.

Της Πόπης Διαμαντάκου από τα ΝΕΑ

Comments are closed.