Προσπαθήστε να φανταστείτε μια ζωή χωρίς τέχνη

Καταργούν τα καλλιτεχνικά μαθήματα στα λύκεια

Η Εικαστική Παιδεία και τα σχέδια είχαν ελάχιστες ώρες μέχρι σήμερα στο Λύκειο και υπήρχαν μόνο ως μαθήματα επιλογής. Πλέον λείπουν εντελώς από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Λυκείων, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη δημιουργικότητα και τις τέχνες στα σχολεία.
Προσπαθήστε να φανταστείτε μια ζωή χωρίς τέχνη και μια νέα γενιά χωρίς ούτε καν τη δυνατότητα επιλογής καλλιτεχνικών μαθημάτων -ούτε καν μαθημάτων όπως το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο, που είναι ειδικά μαθήματα Πανελληνίων και απαραίτητα εφόδια για σχολές αρχιτεκτονικής, καλών τεχνών και πολλών καλλιτεχνικών τομέων.
Από τη μια πλευρά βασιζόμαστε όλοι στην τέχνη (ακόμη και όσοι δεν το συνειδητοποιούν) για μια ελάχιστη ποιότητα ζωής και διασκέδασης/απόδρασης (από τις ταινίες που θα δούμε και τη μουσική που θα ακούσουμε μέχρι το design του ρούχου που θα φορέσουμε ή του πιάτου που θα φάμε) και από την άλλη υποβαθμίζουμε ως κοινωνία την τέχνη και τους ανθρώπους της με κάθε ευκαιρία και αφορμή.
Πόσοι από μας επιβίωσαν ή θα μπορούσαν να επιβιώσουν στην καραντίνα χωρίς τέχνη; Παρόλ’ αυτά, σε πρόσφατη έρευνα των Sunday Times απλοί άνθρωποι κατέταξαν τους καλλιτέχνες στην κορυφή των άχρηστων επαγγελμάτων με ποσοστό 71% (πάνω και από τους telemarketers!).
Πίσω σε εμάς τώρα, τα νέα προγράμματα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υποβαθμίζουν τα καλλιτεχνικά μαθήματα με πλήρη κατάργηση στο Λύκειο, όπου τα μαθήματα Εικαστικής Παιδείας και Σχεδίων ήταν ως τώρα μαθήματα επιλογής για τους ενδιαφερόμενους μαθητές. Η κατάργηση των Ερευνητικών εργασιών (project) είναι ένα ακόμη πλήγμα, καθώς ήταν ένα ακόμη πλαίσιο για την ενασχόληση των μαθητών με καλλιτεχνικά θέματα και την εμπλοκή τους σε ομαδικές δημιουργικές διαδικασίες.
Θα πρέπει να αρχίσουμε όλοι να αναρωτιόμαστε γι’ αυτά τα φαινόμενα. Δεν πρόκειται για κάτι που αφορά μόνο την περαιτέρω υποβάθμιση με μείωση ωραρίου ενός (ούτως ή άλλως υποβαθμισμένου και στο παρελθόν) μαθήματος, αλλά για μια στάση ζωής. Θέλουμε (και αναγνωρίζουμε) τη δημιουργικότητα και την αισθητική στη ζωή μας, σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης του ανθρώπου και του πολιτισμού του ή όλα αυτά μας είναι αδιάφορα;
Αυτή η νέα υποβάθμιση του ρόλου των εικαστικών στη μαθησιακή διαδικασία δεν αφορά μόνο τον κλάδο των εικαστικών, αλλά όλους ανεξαιρέτως!

Σημείωση: με αφορμή την πλήρη κατάργηση των εικαστικών μαθημάτων επιλογής στο Λύκειο, κυκλοφόρησε ευρέως στα διαδικτυακά Μέσα ένα παλαιότερο άρθρο του 2013, που αναφέρει μείωση των ωρών διδασκαλίας και στο Γυμνάσιο. Σύμφωνα, όμως, με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα Γυμνασίων, οι ώρες στο Ημερήσιο Γυμνάσιο παραμένουν ως έχουν (1 ώρα εικαστικών εβδομαδιαίως ανά τάξη).

Comments are closed.