Η ΕΡΤ επιρρεπής στον “ποδόγυρο” και τους “φελλούς”

Του Πέτρου Κοντραφούρη*

Σε προηγούμενες αναρτήσεις είχαμε αναφερθεί σε «βλίτα» που καλλιεργούνται στην ΕΡΤ λόγω εποχής, και τοποθετήθηκαν σε διάφορες θέσεις ευθύνης. Τώρα θα μιλήσουμε για ποδόγυρο και φελλούς στη δημόσια τηλεόραση και όχι μόνο… που ξέρουν να επιπλέουν. Άλλωστε ο φελλός δεν βουλιάζει ποτέ και μαζί με τον ποδόγυρο έχουν τον πρώτο λόγο.

Μια σειρά τηλεφωνημάτων από συναδέλφους της ΕΡΤ και στελέχη της παράταξης της ΝΔ να μιλούν απαξιωτικά για τα όσα συμβαίνουν στο φορέα και τα πρόσωπα που ανέλαβαν θέσεις ευθύνης στο Ραδιομέγαρο με ερέθισαν να ασχοληθώ με τον ποδόγυρο και τους φελλούς. «Πως είναι δυνατόν μου λένε, ένας λογιστής και μια δακτυλογράφος να αναλαμβάνουν το πρόγραμμα του φορέα και να ψυχαγωγούν τον Ελληνικό λαό;». Βέβαια την ίδια θέση παλαιότερα την κατείχε «νοσοκόμα». Αλλά και η Ρούλα έτσι ξεκίνησε, λέτε να έχουμε επανάληψη ταλέντων;

Σε άλλο σημείωμα, είχα αναφερθεί αναλυτικά, για τον ανεφάρμοστο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, και το ρουσφετολογικό του χαρακτήρα που εξυπηρετούσε μόνο τους χαμαιλέοντες γραφειοκράτες του Ραδιομεγάρου. Τον συνέταξαν με βάση τα δικά τους συμφέροντα, πουλώντας «μούρη» στο δίδυμο Ζούλα-Γαμπρίτσου με ουτοπικά όνειρα και οι δυο για το τι είναι τηλεόραση και πως λειτουργεί, μαζί με ένα ανύπαρκτο ΔΣ.

Έχοντας μια μακρά πορεία στον τηλεοπτικό χώρο, εντός και εκτός Ελλάδος, συνεργαζόμενος με δεκάδες διευθυντές προέδρους και στελέχη της ΕΡΤ για δεκαετίες, γνωρίζω εκ των έσω τον τρόπο λειτουργίας τόσο της δημόσιας τηλεόρασης όσο και του ιδιωτικού τομέα. Είχα την τύχη και τη χαρά, να καλύψω σε μεταδόσεις και συνεντεύξεις, όλους τους αρχηγούς κομμάτων παρατάξεων και συνασπισμών, όπως και πολιτικών προσώπων, συγκεντρώσεων και γεγονότων, μέσα από συγκρούσεις και παρεμβάσεις που δεν τιμούν μια δημοκρατική χώρα. Αυτό με έκανε να κρατάω ένα ημερολόγιο για τα όσα παρουσίαζαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον εντός και εκτός της ΕΡΤ, από την μεταπολίτευση και μετά, επιστρέφοντας από την Αμερική μέχρι σήμερα.

Από τις εκατοντάδες σελίδες-ημερολόγιο και σημειώσεις-βγαίνουν μικρές ιστορίες, μια αφαλάτωση γεγονότων και συγκρούσεων σαν μυθιστόρημα, που σύντομα θα εκδοθεί φωτίζοντας πολλές πτυχές της κοινωνικής ζωής του τόπου μέσα από τον τηλεοπτικό φακό της ΕΡΤ και όχι μόνο: «Μεσογείων 432, Ζαλοκώστα και Μαξίμου».

Είναι ένα απόσταγμα από: «Μνήμες, πρόσωπα και γεγονότα έρωτες και πάθη. Προεκλογικές πολιτικές συγκεντρώσεις, τέχνη και πολιτική. Αρχηγοί κομμάτων, τηλεαστέρες, σέξ, χρήμα. Ενημέρωση και προπαγάνδα στην Ελληνική ιδιωτική και κρατική τηλεόραση. Μύθοι και πραγματικότητα μέσα από το φακό της ΕΡΤ και όχι μόνο…». Διότι: Όταν υπουργός παίρνει τηλέφωνο στη σύνταξη ειδήσεων της ΕΡΤ και ακυρώνει εκπομπή δεν είναι φυσιολογικό. Όταν στελέχη της ΝΔ, μετά την ομιλία Ράλλη στη Θεσσαλονίκη το ΄81 ακυρώνει την βάρδια που θα πήγαινε στα Γιάννενα να καλύψει τον Ανδρέα Παπανδρέου με σκοπό να αποτύχει η συγκέντρωση δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά.

Μία συνάντηση τότε στο γραφείο του γενικού της ΕΡΤ Ν. Δεληπέτρου με διευθυντή ειδήσεων Αρίστο Μπουλούκο, Δ. Μαρούδα, τον τεχνικό προϊστάμενο Γιάννη Παπανδρέου και διευθυντή τηλεόρασης Σπήλιο Χαραμή δίνουν τις εγγυήσεις που θέλει ο Δ. Μαρούδας, για την συγκέντρωση στα Γιάννενα. Στέλνει λοιπόν για Μίξη εικόνας που είναι και σκηνοθέτης, τον κορυφαίο της εποχής Γιάννη Ντατσόπουλο και τον Τάσο Μπιρσίμ(ιτζόγλου), αφού δεν ενδιαφέρεται κανένας άλλος σκηνοθέτης. Ο Τασος για πρώτη φορά έμπαινε σε εξωτερική μονάδα μεταδόσεων. Το γενικό πρόσταγμα είχε ο Κώστας Λαλιώτης. Μέχρι τότε όλες τις συγκεντρώσεις των κομμάτων τις έκανε ο έμπειρος σκηνοθέτης Ηλίας Μασούρας (σκοτώθηκε τον Όκτώβριο του ΄83 πηγαίνοντας να καλύψει τη συγκέντρωση του Ε. Αβέρωφ στη Θεσσαλονίκη μαζί με Δ. Δαρμή και Ν. Αλευρά).

Μάγοι και ταχυδακτυλουργοί σε συγκεντρώσεις και μύθοι για πολλαπλασιασμό των συγκεντρώσεων δεν υπάρχουν, αυτά είναι «μπούρδες» για να πουλάμε «μούρη». Τότε ήταν η εποχή που όλοι έτρεχαν να ακούσουν τους αρχηγούς και γέμιζαν τις πλατείες, όπου και να πήγαινε η κάμερα κόσμο θα έδειχνε. Όλα τα άλλα είναι παραμύθια. Όταν μεσάνυχτα και κάτι, μπουκάρει η αστυνομία στο Ραδιομέγαρο της ΕΡΤ, δεν μπαίνει τυχαία κάτι έχει ανακαλύψει. Η συνέχεια… αργότερα.

Όταν προετοιμάζεις τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για μία συνέντευξη προεκλογικά το ΄89 με δημοσιογράφους Γιάννη Πρετεντέρη από τα «Νέα», Κύρα Αδάμ από την «Ελευθεροτυπία» και Κική (Αγγελική) Αγγελοπούλου από την ΕΡΤ (πρέπει να σημειώσω ότι η Κική Αγγελοπούλου πολιτική ρεπόρτερ κάλυπτε τη ΝΔ. Αν και ανήκε σε άλλο πολιτικό χώρο ήταν άψογη στη δουλειά της και πολύ καλό παιδί. Το μυαλό της ήταν πολύστροφο. Σίγουρα θα γελάει τώρα με κάποια πρόσωπα που πήραν θέσεις ευθύνης, όταν τα μάθαινε τι είναι ρεπορταζ), με παρόντες Κυριάκο Γριβέα, Ζάν Κοέν (επικοινωνιολόγος) Δημήτρης Κατσούδας, Αντώνης Σγαρδέλης, Γιάννης Πιερουτσάκος κ.ά. Τα όσα ακούστηκαν δεν περνάνε απαρατήρητα.

Όταν σε καλεί η Μαρίκα Μητσοτάκη στο σπίτι της στη Ρηγίλλης στον 4ο όροφο για να δει κάτι που έχεις ετοιμάσει και ανοίγει την καρδιά της, σου αποκαλύπτει άγνωστα γεγονότα και συναισθήματα, για την οικογενειά της και τον Παύλο Μπακογιάννη.

Όταν μεταδίδεις ζωντανά τη Βουλή και βλέπεις τον υπουργό επικρατείας Μίκη Θεοδωράκη στα υπουργικά έδρανα να γράφει νότες δεν περνάει απαρατήρητο και το δίνεις στον αέρα. Τότε ο Μίκης ήταν στενοχωρημένος, διότι δεν έγινε υπουργός πολιτισμού όπως του είχε υποσχεθεί ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Τη θέση πήρε η Ντόρα Μπακογιάννη.

Όταν καλείσαι να καλύψεις τον Α. Παπανδρέου στην τελευταία ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του ΄95 μαζί με τη συνέντευξη στο Μακεδονία Παλλάς, βλέποντας ότι είναι βαριά άρρωστος και να λέει χτυπάτε εμένα και όχι τη Δήμητρα, της οποίας δίνω το πλάνο και σε συγχαίρουν γι΄αυτό, είναι κάτι. Η τελευταία ομιλία του στην κεντρική επιτροπή την ίδια περίοδο στο Κάραβελ που είναι τόσο καταπονημένος, δεν περνάει απαρατήρητη. Δεν εισέρχεται από την κυρία είσοδο με τα σκαλοπάτια αλλά από τη δυτική πλευρά που είναι τα καλώδια της ΕΡΤ για την μετάδοση με την παράκληση να τα αποσύρουμε διότι με δυσκολία μπορούσε να σηκώσει τα πόδια του.

Στη συνέχεια στο Ωνάσειο είναι μια συγκλονιστική περίοδος με τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, τόσο στην ιστορική «Τέντα» όσο και στον 5ο όροφο της καφετέριας. Η εξοδός του, που η απευθείας μετάδοση αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή, διότι θα ήταν μια θλιβερή ιστορία, έχει τη δική της σημασία. Αθηνά Ραπίτου δημοσιογράφος, του τηλέμαχου Χυτήρη, του Γιώργου Παναγιωτακόπουλου πού ήταν δακρυσμένος μαζί με τους τεχνικούς της ΕΡΤ έπαιξαν το δικό τους ρόλο μαζί με τον Κώστα Ατζιάρα που τον περίμενε στην έξοδο του δωματίου με την κάμερα για τη δήλωση που δεν κατάφερε να ολοκληρώσει και στη συνέχεια να γίνει το μοντάζ. Όταν μεταδίδεις ζωντανά την εκλογή από τη Βουλή του νέου αρχηγού του ΠΑΣΟΚ τον Ιανουάριο του ΄96 και στο ένα τηλέφωνο έχεις τον Νίκο Αθανασάκη και στο άλλο τον πρόεδρο της ΕΡΤ Παναγιώτη Παναγιώτου να σε ρωτούν το τι βλέπεις από τις κάμερες και τους ήχους που έχουμε επιμελημένα αποκρύψει διότι μας απαγόρευαν την ώρα της ψηφοφορίας τη μετάδοση, αποκαλύπτονται πολλά με το «Γιώργη χάσαμε» του Γεράσημου Αρσένη. Κλειδί ο Κώστας Λαλιώτης όπως εμείς το ζήσαμε, με Σημίτη, Τζοχατζόπουλο, Αρσένη και Χαραλαμπόπουλο. Μαζί με τους δυο δημοσιογράφους, Γιώργο Κογιάννη και Έμυ Κροκίδη, άριστοι και οι δύο κατά την ώρα μετάδοσης, γλυτώσαμε λανθασμένες πληροφορίες, χάρις στην κατασκοπία μας να μη μεταδώσουμε για νίκη του Τζοχατζόπουλου όπως έδειχναν τα πράγματα. Υπάρχει πολύ παρασκήνιο στις δυο αναμετρήσεις. Όταν μεταδίδεις ζωντανά στις 2 τα ξημερώματα από το Υγεία το θάνατο Κωνσταντίνου Καραμανλή και μιλάς με τον διευθυντή ειδήσεων Γιάννη Παπουτσάνη πριν την επίσημη ανακοίνωση έχει και αυτό τη σημασία του. Όταν σε καλεί η Αρχιεπισκοπή να καλύψεις τη μεγάλη συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης για τις ταυτότητες το 2000 δεν το αρνείσαι. Ίσως ήταν και η μεγαλύτερη συγκέντρωση όλων των εποχών, διότι ήταν μέρα, δεν υπήρχαν εφέ- φωτισμός και τα τεχνικά μέσα ελάχιστα.

Θα μπορούσα να αναφερθώ σε δεκάδες γεγονότα μέσα από τις σημειώσεις μου. Αλλά πέρα από την πολιτική διάσταση, και ο σεξισμός στον φορέα και όχι μόνο, είναι κομμάτι της καθημερινότητας από στελέχη και πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης που έχουν την εξουσία στα χέρια τους και είναι επιρρεπής στον «ποδόγυρο». Μάλιστα οι «φελλοί» σε θέσεις ευθύνης είναι πιο επιρρεπείς στον ποδόγυρο αφού έχουν ελάχιστες γνώσεις η βγάζουν απωθημένα, όταν από το πουθενά βρίσκονται με 2-3 γραμματείς, δέχονται τηλεφωνήματα για διάφορα ρουσφέτια. Υπάρχουν θέσεις που είναι πολύ πιο ισχυρές και από υπουργικό θώκο. Καταλαβαίνετε λοιπόν για τι δύναμη μιλάμε. Φανταστείτε έναν νέο 35-45 χρόνων σε θέση ευθύνης και τον ποδόγυρο γύρο του να τον βομβαρδίζει!!!

Ανώτατο στέλεχος της ΕΡΤ είχε την ονομασία Α.Ε.Κ. Ήταν τα αρχικά των ονομάτων τριών κυριών που τον επισκέπτονταν στο γραφείο. Άλλη κυρία χαστούκισε μπροστά σε κόσμο στο διάδρομο εραστή διότι δεν ήθελε να διακόψει τη σχέση που είχε μαζί της. Άλλη κυρία είχε ειδική σήμανση για το ποιός έπρεπε να μπει στο γραφείο. Άλλη κυρία επισκεπτόταν συχνά στο γραφείο υψηλόβαθμο στέλεχος. Άλλη κυρία έκπληκτη ανοίγοντας την πόρτα να επισκεφθεί υψηλόβαθμο στέλεχος του φορέα, τον βρήκε να κοιμάται μαστουρωμένος πάνω στο γραφείο του. Άλλο στέλεχος του φορέα προσκαλεί νεαρά ρεπόρτερ από την επαρχία για να κάνει καριέρα στην Αθήνα. Τα νέα έφτασαν μέχρι τη σύζυγο που ενημερώθηκε για τις αταξίες του συζύγου και ζήτησε εξηγήσεις πριν τον εγκαταλείψει…

Η γυναίκα έχει πολλά όπλα όταν θέλει να πετύχει το στόχο της. Η Ρούλα Κορομηλά που μπήκε στην ΕΡΤ με βάση την επετηρίδα του φορέα στις 28-6-1981 ως δακτυλογράφος, με την έλευση του ΠΑΣΟΚ τον Οκτώβριο την ετοίμασαν για απόλυση, μετά από εισήγηση στον Γιώργο Ρωμαίο. Η επέμβαση όμως της ΠΟΣΠΕΡΤ την απέτρεψε. Απεδείχθη ότι η Ρούλα όπως μου είχε πει και ο Ροδόλφος Μορώνης που ήταν μια από τις γραμματείς του και την επέλεξε για την εκπομπή, είχε στόχους να ανέβει πολύ ψηλά και τα κατάφερε χάρη στην εξυπνάδα της.

Όταν φτάνει στο Ραδιομέγαρο ασθενοφόρο τα μεσάνυχτα να παραλάβει ασθενή μετά από συνεύρεση εν ώρα υπηρεσίας δεν συμβαίνει συχνά. Το ίδιο και με δυο κυρίες να μαλλιοτραβιούνται για το ίδιο πρόσωπο σε διάδρομο. Είναι απίστευτο. Άλλο στέλεχος ημίγυμνο και σουρωμένο να κυνηγάει στους διαδρόμους το υποψήφιο θύμα του. Πηγαδάκια στους διαδρόμους της ΕΡΤ μιλούν για όργια πολυμελούς αποστολής στο εξωτερικό, που έχει πάει για υπηρεσιακές ανάγκες του φορέα, ότι στο ξενοδοχείο διαμονής έγιναν όργια. Η επαλήθευση δεν άργησε να έρθει με καυτές λεπτομέρειες.

Αδυναμία στον σεξισμό και τον ποδόγυρο υπάρχει και στην ιδιωτική τηλεόραση, από στελέχη η φελλούς που βρίσκουν την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τη θέση τους. Δεν είναι τυχαίο ότι κυρία ενημερώνεται στην έξοδο ιδιωτικού καναλιού να πάει στο γραφείο στελέχους. Εκεί, περνάει μια καυτή νύχτα και φεύγει τα ξημερώματα. Άλλες για τις ανάγκες χρησιμοποιούν ακόμη και ελικόπτερα. Ακόμη εφήμεροι ερωτικοί δεσμοί με κυρίους σε εξωτικά νησιά απολαμβάνουν με τη δύναμη της τηλεοπτικής εξουσίας το νεανικό «νέκταρ» αναζωογόνησης των γυρισμένων κυττάρων τους.

Πέρα από όσα γνωρίζουμε εμείς και έχουμε καταγράψει, η ίδια η Έλλη Στάη σε μία συνέντευξη της, στον Δ. Δανίκα στις 26-10-2018 με τίτλο «το κρεοπωλείο της σάρκας» είχε μιλήσει η ίδια ότι πια γυναίκα δεν έχει δεχθεί σεξουαλική παρενόχληση όπως και η ίδια, που πρόφθασε και έκλεισε την πόρτα πριν επέλθει το μοιραίο από τον επίδοξο θηρευτή.

Τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν δεκάδες όπως αποκάλυψε και η Κατερίνα Γκαγκάκη πρώην διευθύντρια επικοινωνίας του ΑΝΤ1 στην εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα 8-6-2020 με αφορμή την εξομολόγηση της Ελένης Ράντου ότι έχει δεχθεί σεξουαλική παρενόχληση.

Είπε η Κατερίνα Γκαγκάκη: «Μου έχει συμβεί 2-3 φορές και πολύ άσχημα και οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είχα τα κότσια ούτε να αντιδράσω, ούτε να σηκωθώ να φύγω, ούτε να το καταγγείλω. Γύρισα στο γραφείο μου τότε, έβαλα τα κλάματα και θεώρησα ότι κάτι κάνω στραβά και το προκάλεσα εγώ….

Την τρίτη φορά που ήμουν μεγάλη και είχα την πολυτέλεια να απαντήσω και να ανοίξω την πόρτα και να φύγω, δεν το κατήγγειλα γιατί είναι ένας οργανισμός που δεν τα βάζεις, πολύ δυνατός. Το είπα, όμως, σε πάρα πολύ κόσμο. Έβλεπα να πηγαίνει στο γραφείο του μία κοπέλα, νέα σαν τα κρύα τα νερά και κλεινόταν στο γραφείο του κάθε δεύτερη μέρα. Εγώ ως γυναίκα την κακοχαρακτήρισα. Μετά, λοιπόν, κατάλαβα και έμαθα. Αυτή την βοήθησα. Είχε ένα παιδάκι και απειλούταν».

Εδώ φίλοι μου δεν υπάρχουν σχόλια. Θα έχουμε όμως συνέχεια…

*Ο Πέτρος Κοντραφούρης είναι παραγωγός- σκηνοθέτης, υπηρέτησε στην ΕΡΤ για μερικές δεκαετίες σε πρόγραμμα και ενημέρωση, με περισσότερες από 18.000 ώρες παραγωγής και σκηνοθεσίας ειδήσεων, εκπομπών, πολιτικών συγκεντρώσεων, Βουλή των Ελλήνων και προγραμμάτων. Πρώην συνεργάτης της Bill Hays Productions και Morton Internationalentertainment, μέλος της SMPTE και συνεργάτης ξένων δικτύων. Έχει δημοσιεύσει πολλά σχόλια και άρθρα γύρω από την τηλεόραση. Η δημοσιογραφία ήταν ο πρώτος επαγγελματικός του χώρος, πριν σπουδάσει τηλεόραση στη Μέκκα του καπιταλισμού και της τέχνης στις ΗΠΑ.

Comments are closed.