Ο Douglas Kirkland στη γειτονιά των αστεριών

 

Είχα το προνόμιο να γνωρίσω από κοντά τον Douglas Kirkland το 2004. Τότε που η Ελλάδα ήταν στον πυρετό των Ολυμπιακών Αγώνων και όλα έμοιαζαν πιο μεγάλα, πιο σπουδαία, πιο λαμπερά από ποτέ. Μια παροδική στιγμή δόξας που χάθηκε, όπου όλοι μιλούσαν για Ελλάδα, όπου ήμασταν στο επίκεντρο της επικαιρότητας, ένας φευγαλέος Ομφαλός της Γης. Τότε ο Kirkland είχε φθάσει στην Ελλάδα ως κεντρικός εισηγητής στα HP Labs τον Ιούλιο 2004 και του είχα πάρει αποκλειστική συνέντευξη για το ΦΩΤΟγράφο Νο 129 όπου μιλήσαμε για τα πάντα και παρουσιάσαμε εκτενές portfolio μαζί με το εξώφυλλο αφιερωμένο στη Μελίνα Μερκούρη. Aυτός ο αγαπημένος του Hollywood, ήταν ένας απλός άνθρωπος χωρίς ίχνος βεντετισμού, αφοσιωμένος δάσκαλος και ενθουσιασμένος με τη φωτογραφική δημιουργία. O D. Κirkland (1934-2022) εγκατέλειψε τα εγκόσμια στις 3 Οκτωβρίου, ανεβαίνοντας στη γειτονιά των αστεριών.

Δεκαετία του ’60. The fabulous sixties”. Όλα μπορούσαν να συμβούν στη πολύβουη Νέα Υόρκη. Ακόμη και να αποκτήσει θέση στο περιοδικό Look, αντίζηλο του Life, ένας 24χρονος Καναδός, πρώην βοηθός του Irving Penn. O νεαρός Douglas Kirkland, δούλεψε το 1960 μαζί με τον Stanley Kubrick, που η σκηνοθετική του καριέρα εκτοξευόταν τότε με τον Σπάρτακο. Εξι μήνες μετά κατάφερνε να πείσει την απρόσιτη Εlisabeth Taylor να ποζάρει ενώ το Νοέμβρη του 1961 ταξίδευε με τον Art Buchwald προς το Παρίσι. Ή μάλλον προς τη δόξα, αφού καρπός του παρισινού ιντερμέντζου ήταν οι αιθέριες και διαχρονικές ημίγυμνες φωτογραφίες της Marilyn Monroe σε σατέν σεντόνια. Το αιώνιο θηλυκό, η αναδυόμενη Αφροδίτη του 20ου αιώνα, η ενσάρκωση της σεξουαλικής επανάστασης, ερμηνεύτηκε από τον φακό του Κirkland.

Φυλλομετρώντας το βιβλίο Light Years (1989, Τhames and Hudson), ξεπηδά από τις σελίδες ολόκληρο το Hollywood: Coco Chanel, Jack Nicholson, Judy Garland, Charlie Chaplin, Marlene Dietdrich, Αudrey Hepburn, Ann Margret, Susan Sarandon, Robert De Niro και τόσοι άλλοι. Το τυχερό αστέρι του Kirkland δεν σκιάστηκε από τους τόσους και τόσους κινηματογραφικούς αστέρες που φιλοξενήθηκαν στο στούντιό του. Eξάσκησε την τέχνη του πορτρέτου με περισσή αυτοπεποίθηση και τελειομανία. Συνήθιζε να αφιερώνει τουλάχιστον δύο εβδομάδες στο πρόσωπο που θα ποζάριζε, προκειμένου να εξοικειωθεί με την προσωπικότητά του, τις συνήθειες, τις κρυφές πλευρές του χαρακτήρα. Δεν είναι τόσο γνωστή αλλά χρειάζεται να αναφερθεί η ιδιότητα του Kirkland σαν φωτογράφου πλατώ. Κάλυψε τουλάιχιστον 140 ταινίες, περισσότερες από οποιονδήποτε άλλο συνάδελφό του, με πιο πρόσφατο το βραβευμένο με Όσκαρ «Σικάγο», για το οποίο εξέδωσε και σχετικό βιβλίο.
Έτσι συναναστρεφόμενος τόσους και τόσους σταρ έγινε άτυπο μέλος του star system, του jet set, του όμορφου κόσμου του Hollywood. Yποσυνείδητα ή εκούσια, ο Kirkland θέλησε να αντιταχθεί σε αυτή τη συγκεκριμένη πτυχή του φωτογραφικού εαυτού του και έστρεψε τη δημιουργικότητά του και σε άλλες κατευθύνσεις: Εκμεταλλεύτηκε ως τα άκρα την ψηφιακή τεχνολογία με τις εικόνες των διασήμων στο βιβλίο Icons, προτίμησε τα γυμνά σώματα στενών του φίλων νεαρής και προχωρημένης ηλικίας στο άλμπουμ Body Stories, δίδαξε σε διάφορα workshop όπως στο FotoFestival της Tοσκάνης, ενώ το 2004 επισκέφθηκε την Ελλάδα ως κεντρικός φωτογράφος – εισηγητής στην παγκόσμια δημοσιογραφική εκδήλωση της Hewlett Packard HP Labs 2004, με θέμα «Invent Your Own Image”.

Παναγιώτης Καλδής – photo.gr

Comments are closed.